Günümüzün, geçmişle harmanlanmış ve hızlı sonuçlar almaya odaklanmış eğitim anlayışının neticesi olarak bir an önce sahnede performans sergilemeyi istemek her keman öğrencisinin isteğidir. Sahne performanslarının başarıyla ve keyifle gerçekleşmesi ise seçilecek uygun parçalarla mümkün olacaktır. Ancak nasıl ki eğitim kavramı uzun bir süreçtir ve öyle de olmalıdır, kullanılan materyallerin çeşitliliği de bu süreçte hem öğretici olmalı hem de öğrenciye keyif vermelidir.
Bu amaçla keman için uyarlaması yapılmış ve eşlikleri yazılmış on adet parçanın solfej eğitiminde kullanılan literatürden seçilmesi öğrencinin zaten söylediği parçayı daha kolay öğrenmesi ve çalması amacındadır. Böylece eğitimin her iki yönü de kullanılmaya çalışılmıştır. Dış sesi ile şarkıyı söyleyebilen öğrencinin, keman çalarken, aynı şarkıyı iç sesiyle de söyleyebildiği (şarkılama) ve müziksel anlatımının daha kuvvetli olduğu bilimsel gerçeğinden yola çıkarak parçaların faydalı olması hedeflenmiştir.
Çalışmanın literatüre küçük bir renk getirmesi umuduyla keyifli ve verimli olmasını diliyorum.
2 Çello İçin Repertuar Vol.1
Yazar : Eldar İskenderov
Yayınevi : Bemol
Kitabın içeriğinde oluşturulan repertuar, kapsamlı bir müzik literatürü taraması sonucunda, çeşitli halkların (halk müziği ve danslar), dönem, stil, biçim ve akımların materyali içinden seçilmiştir. Eserlerde müziğe zarar verilmeden ve icracıya uygun tonalitede sunularak, düzenlemeler ve uyarlamalar yapılmıştır. Kullanılan nota materyali (iki eser dışında) daha önce hiç viyolonsel düeti için uyarlanmamıştır. Aynı türde çalgıların ansamblı (2 viyolonsel) için materyalin eğitimi, öğrencinin ritmik ve entonasyon temizliğinin gelişmesinde, partneri ile birliktelik tekniğinin ilerlemesinde büyük fayda sağlar. İcracılık tekniği bakışı açısından ses temizliğini sağlamak için teknik kültüre dikkat edilmelidir; entonasyon temizliği ve acelitenin gelişimi tuşe kültürüne dayanmaktadır. Bundan başka düo çalma öğrencide ansambl hissini geliştirerek, işitme hassasiyetini ve genel müzikalite duygusunu geliştirir; sadece kendini değil, partnerini de duymayı, ritmik uyum sağlamayı ve müzikteki ana fikri yakalayarak, diğer öğelerin bu ana fikre tabi olduğunu ayırt edebilmeyi de öğretir. İkinci parti de öğrenci için uygundur, nitekim eğitimci de bu partiyi çalarak öğrenciye eşlik edebilir. Uygulamada öğrenci karşı partiyi takip edebilir; hatta kontrol ve aynı anda uyum becerisinin gelişimi için öğrenciler partilerini değişebilirler. Burada sadece dikkat edilmesi gereken yay tekniğinin ve parmak acelitesinin gelişimi değil de, aynı zamanda viyolonsel sayesinde müziği anlama ve müzikal yeteneğin gelişiminin sağlanması, düşünülmesi ve önemsenmesidir. Her öğrenciye imkân dâhilinde melodi kuruluşunun biçim ve öğeleri, polifonik hareketin kuralları, armoni, ritim, dinamik ve müzik komposizyonun karşılıklı bağlantıları ile tanıştırmak gerekmektedir.
Türk musikisi nazariyatının temel eğitim-öğretim kaynağı, sanatkâr ecdadımızın sazında ve sesinde vücud bulan muazzam asardır. Değerli genç akademisyen arkadaşımız Dr. Haluk BÜKÜLMEZ’in saz musikimizden feyizle azimle hazırladığı bu çalışma, asarın makamına, çeşnisine, geçkisine akademik bir bakış getirmekte, Türk müziği alanına ve keman icrasına önemli katkılar sunmaktadır. Müstefid olunması temennisi ile...
Prof. Dr. Mehmet GÖNÜL
Doktora tez yazımı sürecinde tanıştığım genç, yetenekli ve çalışkan meslektaşım Haluk BÜKÜLMEZ’in bu çalışması Geleneksel Türk Müziği’nin keman ile icrasının hem eğitsel hem de sanatsal boyutlarına katkı verecek öncü çalışmalardan biri olma özelliğiyle, gelenekselin geleceğe aktarımıyla ilgili de keman eğitimi alanında çok önemli bir yer alacağına inanıyorum. Türk müziği çalgı eğitimi alanına ilişkin yapılmış bu titiz çalışmanın, yenilerine ışık olması dileğiyle…
Prof. Dr. Mehmet EFE
Değerli öğrencim Dr. Haluk BÜKÜLMEZ’in uzun uğraşlar sonrasında büyük emekler vererek vücuda getirdiği bu kitabın, Türk müziği keman icrasında unutulmaya yüz tutmuş geçki unsuru ve icrasını içeren çalışmalar ile tüm keman icracıları ve talebelerine önemli katkılar sunacağını düşünüyorum. Kitap alana özgü ilk öğretim kaynağı olması bakımından büyük öneme sahiptir.
Türk müziği camiasına hayırlı olması temennilerimle…
Doç. Dr. Vasfi HATİPOĞLU
Keman ve Piyano İçin Türk Ezgileri-1
Yazar : Mehmet Efe
Yayınevi : Müzik Eğitimi
Bu kitap ülkemizde keman ve piyano için hazırlanmış ve tamamı Geleneksel Türk Müziği kaynaklı ilk oda müziği dağarcığıdır. Bu bakımdan hem keman eğitiminde yararlanılabilecek bir kaynak, hem de konser programlarında bölümler halinde ya da bütünüyle seslendirilebilecek şekilde düzenlenmiştir.
Kitaptaki 10 eserin seçiminde (Altın Hızma, Sultaniyegah Sirto, Havada Bulut Yok, Nihavent Longa, Kütahya’nın Pınarları, Bülbülüm Altın Kafeste, Hekimoğlu, Iğdır’ın Al Alması, Şenlik Raksı ve Başına Bağlamış Astar) yöre, makam vb. özellikler yerine kemanın ses rengine ve ses sınırlarına uygunluk gözetilmiştir. Eserlerin tamamı, keman eğitimi bakımından öğrencilerin teknik ve müzikal açıdan gelişimlerine katkı sağlayacak niteliktedir.
Kitabın eki olarak sunulan indirilebilir MP3 dosyalarında, bütün eserlerin canlı olarak keman ve piyano ile seslendirilmiş hali ve buna ek olarak sadece piyano eşlikleri yer almaktadır. Bu dosyaları yayınevi web sitesinden ücretsiz olarak indirebilirsiniz.
Başlangıç Düzeyi Viyola İçin Piyano Eşlikli Albüm-1
Yazar : Meltem Erol Düzbastılar
Yayınevi : Müzik Eğitimi
Konservatuvar, Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi ve Eğitim Fakültesi öğrenci ve öğretmenleri için
Bu albüm ve içindeki parçalar başlangıç aşamasındaki öğrenciler içindir. Eserlerde sadece birinci pozisyon kullanılmış ve zorluk derecelerine göre sıralanmıştır. Tümü piyano eşlikli olan parçaların tamamı hem sınavlarda hem de konserlerde seslendirilebilecek niteliktedir.
Bu kitap, keman eserlerinin viyolaya uyarlanması ve düzenlenmesiyle oluşturulmuştur. Eserler basılmadan önce, uzunca bir süre derslerde denenmiş ve sonunda öğrencilerin çalgılarını daha fazla sevdiği, derse daha istekli geldikleri ve başarılarının arttığı gözlenmiştir. Kitapta yer alan eserler öğrencilerin de isteği üzerine bu albümde toplanmıştır. Daha ileri düzeylerdeki eserleri içeren albümlerin yayın hazırlıkları ise halen devam etmektedir.