Eduard Zuckmayer ve Cumhuriyet Müzik Eğitimi
Ali Uçan
Müzik Eğitimi
Bu kitap kendine özgü bir yaşam ve devrim öyküsü içeriyor. Kitapta ulu Atatürk'ün önderliğinde gerçekleşen Türk müzik devriminin ikinci aşamasında görevlendirilen ünlü sanatçı ve eğitimci Eduard Zuckmayer'in kendini çağdaş Türk müzik eğitimine adayarak yaptığı kapsamlı çalışmalar ve unutulmaz hizmetler anlatılıyor. Kitap anıt insan Zuckmayer'in yaşamının son otuzaltı yılını geçirdiği ikinci yurdu Türkiye'de özgün birer Atatürk ve Cumhuriyet kurumu olan Müzik Öğretmen Okulu, Cumhurbaşkanlığı Filarmonik Orkestrası, Ankara Devlet Konservatuvarı, Gazi Eğitim Enstitüsü Müzik Bölümü ve Hasanoğlan Yüksek Köy Enstitüsü'nde gerçekleştirdiklerini sergiliyor. Cumhuriyet müzik eğitiminin en saygın uzman başmimarlarından biri olarak Atatürk'ün öngördüğü ilkeler ve ülküler doğrultusunda Türk ulusuna hizmeti tüm insanlığa hizmet olarak gören bir anlayışla çalışan tek başına bir kurum niteliğini vurguluyor. Bütün bu özellikleriyle kitap 1930'lar-1970'ler döneminin Cumhuriyet müzik eğitimi devrimine Zuckmayer odaklı, çok yönlü ve çok anlamlı bir ışık tutuyor. Kitapta adı geçen şahısları buradan öğrenebilirsiniz.
Üflemeli Çalgıcının Anatomisi
Altuğ Öztunç
Bemol
Üflemeli çalgı ile hobi maksatlı ve profesyonel dlarak uğraşan herkesin bilmesi gereken konularla ilgili hazırlanmış, belki de ilk Türkçe kaynağı elinizde tutmaktasınız. "Üflemeli Çalgıcının Anatomisi"; bu konuyla ilgili literatürün çok detaylı incelenmesi ve uzun yıllar süren araştırmalar sonucunda ortaya çıkmış, bilgi edinimlerinin kağıda dökülmüş halidir. Üflemeli çalgılarda nefes ve üfleme tekniği ve bu tekniğe yardımcı olan organlarımızın yapılarına/görevlerine ilişkin bilgileri içeren kılavuz niteliği taşıyan bu kaynak ile eğitiminize katkıda bulunabilmeyi umuyorum. (...) Elinizde tuttuğunuz bu kaynağı değerlendirirken birkaç temel hususa dikkatinizi çekmek isterim. Nefes tekniği ve organların yapısı ile ilgili anatomik bilgiler tüm üflemeli çalgılar için bilinmesi gereken esas konulardır. Fakat üfleme tekniği ve dudak pozisyonları açısından üflemeli sazlar arasında bazı temel farklar vardır. Bu çalışmada, trompetist olmam sebebiyle bir noktadan sonra konular, sadece pirinç üflemeli branşına ve hatta trompete indirgenmek durumunda kalmıştır. Bu sebeplerden dolayı bu metodu incelerken bu detayın göz ardı edilmemesini tavsiye ediyorum. Bununla birlikte bu kaynağın genel olarak tüm üflemeli çalgıların ve şancıların faydalanabileceği önemli ortak bilgileri içirdiğini de düşünüyorum. Saygılarımla. Altuğ Öztunç (Önsözden)
Türk Müziği Çalgıları
Ayhan Sarı
NOTA
Geleneksel Türk müziğinde çalgılarla ilgili derli toplu bir kaynak bulmanın güçlüğü bilinir. Dr. Ayhan Sarı'nın titiz bir araştırma sonucunda kaleme aldığı "Türk Müziği Çalgıları - Ud, Tanbur, Kanun, Kemençe, Ney ve Kudüm" kitabının bu alandaki önemli bir boşluğu dolduracağına inanıyoruz. İlgili çalgılar hakkında hemen her türlü bilginin bulunabileceği kitap 276 sayfadan oluşuyor. Çalgıların anlatımı, konularına göre resim ve çizimlerle desteklenmiş. Hemen her kültür seviyesine hitap eden bir çalışma niteliğinde olan kitapta, her çalgı "tarihçe, akrabaları-çeşitleri, başka ülkelerde benzerleri, yapımcılar, çalıcılar, çalımda kişi üslupları, parçaları-hammaddeleri, duyum özellikleri, icra ve çalgılama açısından tanıtımı" başlıkları altında resim ve çizimlerle inceleniyor. "Türk Müziği Çalgıları" kitabı herkesin kitaplığında bulunması gereken temel bir başvuru kaynağı olma özelliğini taşıyor. (Tanıtım Bülteninden)
Ayhan Zeren - Müzik Fiziği
Müziğin her safhası sıkı sıkıya fiziğe bağlıdır. Bu nedenle, iyi bir müzikçinin müziğin fiziksel temellerine yüzeysel de olsa aşina olması zorunludur...
Halil Bedi'den Seçme Müzik Makaleleri
Cansevil Tebiş-Bahattin Kahraman
Müzik Eğitimi
Atatürk önderliğindeki Türk müzik devriminde, başta Ziya Gökalp olmak üzere Türk Beşleri olarak bilinen müzik adamlarımızın yanı sıra başka müzikçilerimizin de çok önemli bir yeri vardır. İşte bunlardan biri kuşkusuz Halil Bedi Yönetken'dir. Ne var ki onun "Türk Harf Devrimi"nden önce 1922-1928 yılları arasında yayınlanmış makalelerine yeni Türk harfleriyle yazılmış biçimde ve derli toplu erişmek şimdiye kadar olanaksızdı...
Kitaptaki 24 seçme makale Yönetken'in "erken dönem" çalışmalarıdır. Makalelerden ilkini yazıp yayınladığı sırada henüz 23 yaşında bir "ilkokul gezici müzik öğretmeni"dir. İlk üç seçkiyi oluşturan "Bugünkü Musikimiz", "Yarınki Musikimiz" ve "Millî Musiki" başlıklı makaleler bir bütün olarak Türk müzik devriminin 1920'lerdeki durumunun özlü bir betimlemesi gibidir. Bugünkü deyişle "Musiki Öğretmenlerimiz ve Musiki Öğretimimiz" başlıklı dördüncü makale, Millî Eğitim Bakanlığı'nda oluşan Müzik Alt Kurulu'nda üye olarak çalışmış çiçeği burnunda müzik eğitimcisi Halil Bedi'nin o yıl kurulmakta olan Musiki Muallim Mektebi'yle ilgili çok önemli saptama, eleştiri ve önerilerini kapsamaktadır.
Latin Perküsyon&Latin Müzik Tarihi
Enrique Maestre
Bemol
İçindekiler
Sözlük
Harita
Ma Teodora
Cuban Müzik Stilleri (Kronolojik)
Cuban Müzik Stilleri (Alfabetik)
Cuban Müzik Stilleri (Kategori)
Karayib Müzik Stilleri (Alfabetik)
Önemli Sanatçı ve Bilim Adamları (Alfabetik)
Diğer Önemli Sanatçılar ve Gruplar (Alfabetik)
Müzik Enstrumanları (Alfabetik)
Afro-Karayib ve Latin Müziği (Tarih)
Latin Amerika'da Yaşayan İnsan Çeşitliliği
En Yaygın Latin Amerika Müzik Stillerinin Tarihçesi
Çalışma Kitabına Giriş
Notasyon
Çürümenin Estetiği
Mehmet Ulusoy
Berfin
Kırk yıllık küreselci karşıdevrim yıllarının en önemli olgusu, kültürel yaşamda, sanat ve edebiyatta yaşanan büyük başkalaşım ve yabancılaşmadır. Söz konusu olan, sanat ve edebiyattaki toplumsal ve ulusal içeriğe, yüksek estetiksel niteliğe ve anlam kaygısına karşı açılan küreselci postmodernizmin içeriksizleştirme, kitschleştirme, bayağılaştırma savaşıdır.
Mehmet Ulusoy bu kitapta, emperyalist Yeni Ortaçağ'ın kültürel biçimi olarak postmodernizmi incelerken, asalaklaşmanın ve mafyalaşmanın doruğa çıktığı, üreticiliğin ve yaratıcılığın değerinin gözden düştüğü; “Tüketim Toplumu” da denen bu çağın düşünce ve yaşam tarzını, sanat anlayışını çok boyutlu ele alıyor.
Batı merkezli kapitalist uygarlığın yaklaşık 250 yıllık gelişim dinamikleri içinde kültür ve sanatın serüvenini ele alıyor. Ayrıca Romantizm, Modernizm, Gerçekçilik, Toplumsal Gerçekçilik vb diğer sanat akımlarını inceliyor ve tartışıyor.
Özellikle burjuvazinin gericileşmeye başladığı 1848'lerden itibaren, liberal-bireyci öznelcilik ve gerçekçi-toplumsallık ekseninde çağdaş sanat akımlarının nasıl ayrıştığı, hangi aşamalardan geçtiği ve yeni biçimler aldığı geniş bir çerçevede ele alıyor.
Özcesi, postmodernizm, kapitalist-emperyalist uygarlığın çürüme ve çöküş sürecini, kültür-sanat biçimi olarak oldukça geniş ele alırken, ülkemize hangi biçimlerde yansıdığı, nasıl büyük bir özgürlük yanılsaması, hatta sahte bir özgürlükçülük ve estetikçilik olduğu son derece öğretici, zihin açıcı bir biçimde vurgulanıyor.
Sonuç olarak “Çürümenin Estetiği” günümüzün ruhsuzlaşmış ve çoraklaşmış sanat ve edebiyat dünyasında düzeyli, ufuk açıcı ve Batı merkezli tabuları yıkmada önemli bir kaynaktır.
(Tanıtım Bülteninden)
Türk Halk Müziği Sözlüğü
Melih Duygulu
PAN
Türk Halk Müziği Sözlüğü Türkiye'nin dört bir yanında yapılmış, uzun ve zorlu alan araştırmalarına dayanan, yerel müzik kültürlerinin hassas dokusuna uygun bir metodolojiyle hazırlanmış, alanının en kapsamlı yerel müzik sözlüğüdür. Sözlükte 3000'den fazla terim, kavram ve deyim yer almakta, halk çalgıları; yöresel müzik türlerinin makam, usûl, form özellikleri; hız ve nüans terimleri ayrıntılarıyla verilmektedir. Halk edebiyatının ve halk oyunlarının terminolojisi ile yöresel müziklerin terminolojisi bütünlük içinde ele alınıp incelenmiştir.
Okuyucu bu sözlükte, maddelerin bilimsel bir perspektifin ışığında yazılan açıklamalarını, yörelerini ve kaynaklarını ve gerçek tanıklıklarını bulabilecektir. Sözlükte yer alan maddeler hem yaşayan ses kültüründeki hem de müzik tarihine mâl olmuş nitelikteki terimlerden oluşmaktadır.
(Tanıtım Bülteninden)
İçinde müziğe dair her şeyi barındıran Müzik Atlası, müziğin kuramsal temellerine dair ayrıntılı bir bakış sunmaktadır. Öte yandan müzik tarihini, tarihöncesi çağların kadim anıtsal eserlerinden günümüzün elektronik ve eğlence müziğine varana dek ayrıntılı ve özlü bilgilerle gözler önüne serer. Nota örnekleriyle, haritalarla, kronolojik cetveller ve müziğe dair başka birçok önemli bilgiyle dolup taşmaktadır. Metin sayfalarını destekleyen 250’den fazla renkli sayfa müzikal yapıları daha belirgin ve anlaşılır kılarken öğrenmeyi de daha zevkli hale getirir. Almanya’nın en bilinen müzik kaynaklarından olan Müzik Atlası, Japonya’dan İspanya’ya, Danimarka’dan Tayvan’a dünyanın yirmiye yakın ülkesinde her yaştan müzikseverin ve müzisyenin başucu kitabıdır.
Kemençenin Senyörü Cüneyd Orhon
Nergis Orhon Soydaner
PAN
"Tanburi Cemil Bey kemençesini çaldığı vakit ormanda bülbüller ağlarmış...
Bu memleketin yetiştirdiği en iyi kemençeciler arasında bulunan; İstanbul, Ankara, İzmir radyoları
ile başlayarak tüm yurda yayılan, yurtdışında pek çok ülkede duyulan ve sevilen Cüneyd
Orhon'un sazını çaldığı zaman bülbüllerin değil ama koskoca insanların gözyaşlarını tutamadığına çok şahit oldum.
Anılar, belgeler ve bilgiler ile bu yılların müzisyeni klasik kemençe üstadının yaşantısını sizlere biraz olsun yansıtabilmek ise büyük bir onur...
Gelin, Üsküdar tepelerinde başlayan Göztepe'de sona eren bu yaşantının hikâyesine ve hayat felsefesine birlikte bir göz atalım... "
-Nergis Orhon Soydaner-
(Tanıtım Bülteninden)
27
Özge Ç. Denizci
Chiviyazıları
Robert Johnson, Brayn Jones, Jimi Hendrix, Janis Joplin, Jim Morrison, Kurt Cobain ve birkaç yıl önce de Amy Winehouse. Bütün bu isimler müzik dünyasında sıkça adını duyduğumuz isimlerdi; ama onların bir başka ortak özelliği daha vardı: Hayatlarının 27 yaşında sona ermiş olması.Onlarla birlikte, bu "kulübe" üye olan 45 farklı isim bu kitapta bulunuyor... 27 bir tesadüf mü bilemiyoruz; ama sistemin, bunu çok güzel bir biçimde içselleştirip üzerinden para kazanmak için elinden gelen her şeyi yaptığını biliyoruz. 27 tesadüf mü yoksa lanet mi? Bu soru, bizim de hâlen cevabını bilmediğimiz veya yanıtından hiçbir zaman emin olamayacağımız "27" sorularından sadece biri.
(Tanıtım Bülteninden)