Renklerle Gitar Eğitimi
Sezgin Atila
Yurtrenkleri
Ülkemizde gitar eğitimi genelde on yaş ve üzeri başlamaktadır. İspanya gibi gitar çalmanın gelenek olduğu ülkelerde gitara başlama yaşı, dört beş yaşlarına kadar inmektedir. Müziğe küçük yaşta başlamak, müziği yaşam tarzı halina getirmak, enstrümanı çalarkem ne yapacağını düşünerek değil de içinden geldiği gibi sınırsızca çalmayı sağlar. Küçük yaşta kazanılan bilgilerin refleks haline gelmesi emstrümanın yolda yürümek kadar kolay çalınmasını sağlar.
(Tanıtım Bülteninden)
Klasik Gitar İçin Gomidas Vartabed Düzenlemeleri
Tuncer Önder
Bemol
Gomidas Vartabed'i tanımaya başladıkça zihnimde bazı eserlerinin klasik gitar tınısı ile canlanmaya başladığını fark ettim. Bu durum beni uzun süredir aklımda olan “Gomidas'ın yapmış olduğu müzikal çalışmaların klasik gitara düzenlemesi” fikrikonusunda teşvik etti. Seçtiğim dokuz eseri, özellikle dokularını korumaya özen göstererek klasik gitar üzerinde çalışmaya başladım. Ümidim, şan, koro ve piyano için yazılmış bu dokunaklı eserlerin klasik gitaristler tarafından da yorumlanabilmesini mümkün kılmaktır. Böylesine bir besteci elbette bir yorumcu için eşsiz ve engin bir keşiftir. Kitap içerisinde bestecinin halk müziği derlemeleri ve özgün eserlerine yer verilmiştir. Kele kele, Karun A, Al Ayluğıs, Şuşiği, Gakavi Yerkı, Şoğer Can, Yerangi, Hoy Nazan ve Yerkıng Ambel A düzenlemelerinin yanı sıra bestecinin kronojik özgeçmişi ve görsellere de yer verilmiştir.
Tuncer Önder
Klasik Gitarda İleri Teknikler
Vaso Khutsishvili
Bemol
Yaso Yosebis Hutsişvili, 2 Haziran 1938'de Tiflis'te doğdu. 1945 yılında okula başladı ve 1956 yılında mezun oldu. Edebiyatı çok seven Vasil Yosebis, o yıllarda okul orkestrasında Rus Halk Müziği enstrumanı ''damra''yı çaldı. Sonraki yıllarda '' Maxim Gorki'' Sanat merkezi'nde, bir müzik orkestrasında gitar çaldı. Tiflis'de uçak fabrikasında, bir muhendislik bürosunda uçak mühendisi olarak ve merkez müzikal enstruman fabrikasında 1980-1991 yılları arasında çalıştı. Orada müzikal enstruman yapımında, o ana kadar kullanılmamış metaryallerden yararlandı. 1956 yılında Gürcistan Filarmoni Dans ve Şan Topluluğunda solist olarak çalışmaya başladı. Bunların yanı sıra birçok gitar bestesi bulunmaktadır. 1964'den beri sadece gitar çalan Vasil Hutsişvili, Gürcistan Devlet Filarmonisi'nde ilk gitar solisti ünvanını aldı. Aynı yıllarda Filarmoni'de öğretmenliğe başladı.
Bilgi ve yeteneğini genç öğrencilere aktarıp usta gitaristler yetiştirdi. Eski Sovyetler'de ve yurt dışında, solo ve grup olarak birçok konser verdi. 1996 yıllarında Gürcistan Milliyet Akademisi tarafından '' Akademik'' ünvanına layık görülen Vasil Hutsişvili, Harika Çocuk Lisesin'nde öğretmenlik yapmaktadır.
Klasik Gitar İçin Popüler Dağarcık-I
Yakup Kıvrak
Müzik Eğitimi
Müzik Eğitimi Yayınları tarafından dördüncü basımı yapılan Klasik Gitar İçin Popüler Dağarcık adlı kitabımın büyük ilgi görmesi beni çok mutlu etti. Bundan aldığım cesaretle elinizdeki kitabı hazırladım. İçinde toplamda 46 eserden oluşan rengârenk bir klasik gitar dağarcığı bulacaksınız. Bu nedenle kitabın “İçindekiler” sayfasını mutlaka inceleyiniz.
Aslında her iki kitabımın hedef kitlesi, amatör müzik eğitimi alan öğrenciler, amatör gitarcılar ve bu eğitimi veren kurum ile öğretmenler idi. Ama memnuniyetle gördüm ki birinci kitabıma müzik okullarımız ve bu okullarımızın gitar öğrencileri ile hocaları da büyük ilgi gösterdi. Bunun üzerine yayıncım Süleyman Tarman ile birlikte bu kitapta Türk gitaristlerin daha önce hiç yayınlanmamış ya da çok ilgi gören eserlerinin de yer alabileceği düşüncesiyle gitarcı dostlarımıza bir çağrıda bulunduk. Çağrımızı olumlu karşılayarak eser veren değerli dostlarımız Ahmet Kanneci, Bekir Küçükay, Mesut Özgen, Savaş Burak Özkan, Sefa Yeprem ve Tolgahan Çoğulu’ya buradan teşekkürlerimizi sunuyoruz.
Gitar Eşlikli Okul Şarkıları
Yrd. Doç. Fatih Akbulut
Bemol
Okul şarkılarına yazılan gitar eşliklerinin farklı tonlara pratik bir biçimde göçürülebilir olması büyük bir önem arz etmektedir. Bunun başlıca nedeni; çocuklarda sesin, gırtlak gelişimine bağlı olarak, sürekli değişim içerisinde olmasıdır. Bu değişim çoğu zaman öğrencilerin, okul şarkılarını zorlanmadan söyleyebilecekleri uygun tonların belirlenmesi, dolayısıyla da şarkı eşliklerinin - oluşturuldukları armonik devinimler değişime uğratılmadan- daha kalın ya da daha ince farklı bir kaç tonda çalınabilmeleri gereğini doğurmaktadır.
Bu bağlamda, kitapta yer alan okul şarkılarına eşlikler yazarken gitarın, açık pozisyon olarak da nitelendirilebilecek ilk üç perdelik dilimi kullanılmıştır. Bunun başlıca nedenleri;
· Açık pozisyonun, boş tel içeren ve bu nedenle de sol el açısından ergonomik kalıplar oluşturan, tuşenin yanal ekseni üzerinde kromatik göçürmeye elverişli, ortalama beş ya da altı sesli akorlar sunması,
· bu akorların, tuşenin dikey ekseni üzerinde minimal parmak değişimleri ile üç ya da dört sesli dilimlere bölünebilmeleri,
· bu pozisyonda akor değişimlerinin minimal parmak hareketleri ile yapılabildiği armonik kalıpların oluşturulabilmesi dir.
Şarkı eşliklerinin farklı tonlara pratik bir biçimde göçürülebimelerinde, bir tür kelepçe olarak nitelendirilebilecek kapaç (İt. Capo) kullanımı oldukça önemlidir. Kapaç, gitar tuşesi üzerinde bir tür üst eşik vazifesi üstlendiğinden; eşliklerde yer alan armonik devinimlerin- oluşturuldukları parmak düzenleri değişime uğramadan - tuşe boyunca farklı tonlara göçürülebilmelerine olanak tanır.
Dikkat edileceği üzere eşlikler, üzerlerine yazıldıkları şarkıların orijinal tonlarına göre daha kalın tonlarda yazılmışlardır. Bunun başlıca nedeni; şarkıların orijinal tonlarından daha kalın ya da daha ince tonlarda çalınabimelerine olanak tanımaktır. Örneğin; tonu Do Majör olan bir şarkı eşliğinin La Majör tonunda yazılması; şarkı eşliğinin kapaç vasıtası ile Do’dan daha kalın olan- tuşenin ikinci ve birinci pozisyonlarda- Si ve Sib tonlarında, üçüncü pozisyon da şarkının orijinal tonunda, dört ve beşinci pozisyonlarda daha ince olan Reb, Re tonlarında çalınabilmelerine olanak tanır.
Bu kitabın, müzik öğretmenlerine, okul şarkılarına gitar eşlikleri yazarken kullanılması gereken pratik eşlik yöntemleri hakkında rehber olması ve gitar eşlikli okul şarkıları içeren kaynaklara katkıda bulunması umulmaktadır.